Δημοσιεύθηκε: Κυριακή 5 / 5 / 2024 , 13:19 από news_room
Οικουμενικός Πατριάρχης: Προσευχόμαστε για να ειρηνεύσουν – Με κάθε λαμπρότητα η Ανάσταση στην Κωνσταντινούπολη
Σε κατανυκτική ατμόσφαιρα εορτάστηκε η Ανάσταση του Κυρίου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο
Φωτογραφίες: Οικουμενικό Πατριαρχείο – Ν. Παπαχρήστου
Κωνσταντινούπολη | Με ιδιαίτερη λαμπρότητα, ιεροπρέπεια και σύμφωνα με την μακραίωνη εκκλησιαστική παράδοση και τάξη εορτάσθηκε στο Κέντρο της Ορθοδοξίας η Λαμπροφόρος Ανάσταση του Κυρίου την 4 προς 5η Μαϊου 2024.
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος προέστη τα μεσάνυχτα του Μ. Σαββάτου, 4 Μαϊου 2024 , της τελετής της Αναστάσεως στον αυλόγυρο του Πατριαρχείου, περιστοιχιζόμενος από τους Σεβ. Μητροπολίτες Βιζύης κ. Αθηναγόρα, Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνα, Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ. Ειρηναίο, Μύρων κ. Χρυσόστομο, Ικονίου κ. Θεόληπτο, και Σελευκείας κ. Θεόδωρο, καθώς και από τους κληρικούς της Πατριαρχικής Αυλής, και ακολούθως απηύθυνε Μήνυμα για την εορτή του Αγίου Πάσχα προς το πλήρωμα της Εκκλησίας, και ιδιαιτέρως προς τις νέες και τους νέους. Ακόμη, ευχήθηκε να επικρατήσει η ειρήνη, με βάση τη δικαιοσύνη, την καταλλαγή και την αλληλεγγύη, στη χειμαζόμενη Μέση Ανατολή και στην πολύπαθη Ουκρανία. Στο πνεύμα αυτό, εξέφρασε τη στήριξη της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως “στην πρωτοβουλία «Nash Vyhod – Η Έξοδός μας» για ανταλλαγή αιχμαλώτων πολέμου μεταξύ Ρωσσίας και Ουκρανίας με την ευκαιρία της μεγάλης εορτής του Πάσχα, του συνδέσμου της «άνωθεν ειρήνης» και της «ειρήνης του σύμπαντος κόσμου». Αυτό θα ήταν μια πολύ συγκεκριμένη έκφραση της δύναμης της Ανάστασης.”
Συγκεκριμένα ο Οικουμενικός Πατριάρχης είπε:
“Ευλογημένε Λαέ του Θεού, Χριστός Ανέστη!
Από το ολόφωτο Κέντρο της Ορθοδοξίας, το όλως αναστάσιμο Φανάρι, απευθύνουμε προς όλους εσάς τους παρόντας και προς τα τέκνα της Μητρός Εκκλησίας σε ολόκληρη την οικουμένη, πασχάλιο χαιρετισμό αγάπης, χαράς και ελπίδας.
Το «Πάσχα του Κυρίου» είναι η περιφανής νίκη της ζωής και της αγάπης πάνω στον θάνατο. Ο Αναστάς Χριστός είναι η αλήθεια για τον άνθρωπο και σύνολη τη δημιουργία, είναι η ομορφιά που έσωσε και σώζει τον κόσμο. Eίναι, όπως ψάλλουμε στους ναούς μας, το «μέγα θαύμα» που θεραπεύει το «μέγα τραύμα», τον άνθρωπο, είναι η αποκάλυψη του τελικού νοήματος της ζωής μας και της αποστολής μας στον κόσμο. Είναι η βεβαιότητα ότι ο Θεός της αγάπης κατευθύνει την ιστορία, όπου το κακό δεν είναι δυνατόν να έχει τον τελευταίο λόγο.
Γι’ αυτό το «Χριστός Ανέστη» είναι η σύνοψη του Ευαγγελίου. Τίποτε στον κόσμο και στη ζωή μας δεν είναι πιά το ίδιο μετά την Ανάσταση. Τα πάντα είναι καινοποιημένα, γεμάτα δυναμισμό, ορμή, κίνηση προς την οριστική τελείωσή τους εν Χριστώ. Η δε ζωή «κατά τον τρόπον της Αναστάσεως» είναι η «καλή αλλοίωσις», η ευεργετική αλλαγή που γεμίζει την ύπαρξή μας αλήθεια που ελευθερώνει, ελευθερία που αληθεύει ως αγάπη. Η Ανάσταση του Χριστού είναι η υψίστη δωρεά που μας απαλλάσσει από τον εγκλωβισμό στον εαυτό μας, και μας αποκαλύπτει ότι η ζωή είναι μοίρασμα, είναι το «εμείς», όχι το εγώ, είναι «κοινή ελευθερία», συμμετοχή, αγάπη, ειρήνη, αλληλεγγύη. Σε όλες τις πτυχές της ζωής, η αλήθεια δεν είναι κτητική στάση, δεν είναι το έχειν αλλά το μετέχειν, κοινότητα και κοινωνία. Αυτό το δώρο της ελευθερίας ως σχέσης καταξιώνει τον καθένα μας ως μοναδικό και αναντικατάστατο πρόσωπο ενώπιον Θεού και ανθρώπων.
Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι ανακαλύπτουν πολλές «μικρές αλήθειες» στη ζωή τους, αλλά, όπως λέγει η Εκκλησία με το στόμα των Πατέρων της, η αληθινή ζωή είναι η «ένωσις προς τον Θεόν» (Ν. Καβάσιλας, Περί της εν Χριστώ ζωής, Ζ΄, 6). Το βίωμα της αναστάσιμης ελευθερίας δεν επιτρέπει στον άνθρωπο να περιορίζεται σε «εγκόσμια απόλυτα». Ο πόθος της αιωνιότητας είναι ριζωμένος βαθιά στην ψυχή μας και δεν ικανοποιείται με επίγεια αγαθά, με παράταση της ζωής και με υποσχέσεις ψεύτικων παραδείσων. Αυτά δεν λυτρώνουν. Δεν απελευθερώνει τον άνθρωπο η άρνηση του μυστηρίου. Μάλλον συρρικνώνει την ύπαρξή μας. Η πίστη μεγαλώνει το μυστήριο του κόσμου και ανοίγει στον άνθρωπο νέες υπαρκτικές δυνατότητες.
Η υπόσχεση και η δωρεά του Αναστάντος Χριστού είναι η ολοκληρωμένη ύπαρξη, η πληρότης και η τελείωσις, η αιώνια ζωή. Σε αυτό το πνεύμα, η ελευθερία φανερώνεται ως μία κατεξοχήν χριστιανική έννοια. Η εμπειρία της πίστης μας διδάσκει ότι τα πάντα στη ζωή του ανθρώπου και του κόσμου αποκαλύπτουν την βαθύτερη αλήθεια και το πλήρες νόημά τους, όταν εντάσσονται στη σχέση μας με τον Θεό, όταν προσεγγίζονται κάτω από την προοπτική της αιωνιότητας.
Απευθυνόμαστε την ευλογημένη αυτή στιγμή προς τους νέους και τις νέες μας, εδώ και όπου γης, τους κληρονόμους της παράδοσής μας και των πνευματικών αξιών της, που θα είναι οι συνεχιστές και υπερασπιστές του αναστάσιμου πολιτισμού μας. Είναι βέβαιον ότι οι νέοι άνθρωποι έχουν ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο αισθητήριο για την εμπειρία της Ανάστασης. Να ζήτε, αγαπητοί νέοι και νέες, τη ζωή σας ασυμβίβαστοι με το κακό και τις αρνητικότητες, συμβάλλοντας στη μεταμόρφωση του κόσμου, στην πορεία προς ένα κόσμο ειρήνης, δικαιοσύνης και αλληλεγγύης.
Με αυτές τις σκέψεις και τα αισθήματα, βέβαιοι ότι το Πάσχα των Ορθοδόξων θα διατηρήσει εις τον αιώνα τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, που δεν επιτρέπει «ορθολογικοποιήσεις» και «εκσυγχρονισμούς», δοξάζουμε τον Αναστάντα Χριστό για τα σωτηριώδη δωρήματά Του.
Προσευχόμαστε για τους εν ανάγκαις και θλίψεσιν αδελφούς, για να ειρηνεύσουν με βάση τη δικαιοσύνη, την καταλλαγή και την αλληλεγγύη η χειμαζόμενη Μέση Ανατολή και η πολύπαθη Ουκρανία. Στο πνεύμα αυτό, στηρίζουμε την πρωτοβουλία «Nash Vyhod – Η Έξοδός μας» για ανταλλαγή αιχμαλώτων πολέμου μεταξύ Ρωσσίας και Ουκρανίας με την ευκαιρία της μεγάλης εορτής του Πάσχα, του συνδέσμου της «άνωθεν ειρήνης» και της «ειρήνης του σύμπαντος κόσμου». Αυτό θα ήταν μια πολύ συγκεκριμένη έκφραση της δύναμης της Ανάστασης.
Ικετεύουμε τον Κύριο του ελέους να φωτίζη τον νού και την καρδιά μας να προρευόμαστε την οδό της αλήθειας και της αληθινής ελευθερίας, γεμάτοι Ανάσταση και ελπίδα, με το «Χριστός Ανέστη!» στα χείλη και με την πεποίθηση ότι, εάν είναι ο Χριστός μαζί μας και εμείς με τον Χριστό, «ουδείς καθ’ ημών».
Χριστός Ανέστη!”
Στην τελετή της Αναστάσεως παρέστησαν ο Εξοχ. Πρέσβυς κ. Κωνσταντίνος Κούτρας, Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στην Πόλη, ο Γενικός Πρόξενος της Μολδαβίας Εντιμ. κ. Sergiu Gurduza, ο Πρόξενος της Ουκρανίας Εντιμ. κ.Maxim Vdovichenko, καθώς και προσκυνητές από το εξωτερικό και πιστοί από την Πόλη. Την Αδελφότητα Οφφικιαλίων του Οικουμενικού Πατριαρχείου «Παναγία ἡ Παμμακάριστος» εκπροσώπησε ο Γενικός Γραμματέας της, Ελλογιμ. κ. Κωνσταντίνος Δεληκωσταντής, Άρχων Διδάσκαλος του Γένους της Μ.τ.Χ.Ε..
Ακολούθως ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης προεξήρχε της Αναστάσιμης Θείας Λειτουργίας, συλλειτουργούντων των ως άνω Σεβ. Αρχιερέων.