Δημοσιεύθηκε: Δευτέρα 18 / 3 / 2024 , 1:29 από news_room
Μήνυμα για την έναρξη της Μεγάλης Τεσσαρακοστής 2024 του σεβ. Μητροπολίτη Σαν Φρασνίσκο κ. Γεράσιμου. Ακολουθεί ολόκληρο το μήνυμα* του:
Αδελφοί και αδελφές εν Κυρίω,
Για άλλη μια φορά, ξεκινάμε το ετήσιο σαρακοστιανό μας ταξίδι που θα μας οδηγήσει στον εορτασμό του θανάτου και της ανάστασης του Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού στο Πάσχα. Φυσικά, φέτος, λόγω του τρόπου με τον οποίο η Ορθόδοξη Εκκλησία υπολογίζει την ημερομηνία του Πάσχα, το ταξίδι της Σαρακοστής μας ξεκινά αργότερα από ό,τι το έχουμε συνηθίσει και θα γιορτάσουμε το Πάσχα σχεδόν στην τελευταία δυνατή κανονική ημερομηνία. Και, οι δυτικοί Χριστιανοί αδελφοί και αδελφές μας θα γιορτάσουν την ανάσταση σε μόλις δύο εβδομάδες από τώρα. Αξίζει να σημειωθεί γιατί το 2025 θα γιορτάσουμε τα 1700 χρόνια από την πρώτη Οικουμενική Σύνοδο, αυτή της Νίκαιας το έτος 325, που έδωσε σε ολόκληρη τη χριστιανική εκκλησία τη φόρμουλα και τη διαδικασία για τον καθορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα. Επίσης, του χρόνου, όπως συμβαίνει κάθε λίγα χρόνια, όλοι οι Χριστιανοί θα γιορτάσουν μαζί.
Ωστόσο, παρά αυτό το ημερολογιακό ζήτημα, θα πρέπει να αγκαλιάσουμε την εποχή της Μεγάλης Σαρακοστής με χαρά γιατί όλα όσα θέτει μπροστά μας η Εκκλησία αυτές τις μέρες τρέφουν την πίστη και την αφοσίωσή μας στον Κύριο και Σωτήρα μας Ιησού Χριστό.
Συσχετίζουμε τη Μεγάλη Σαρακοστή ως εποχή ασκήσεως – πειθαρχίας – το είδος της πειθαρχίας που μπορούμε να συνδέσουμε με την εκπαίδευση. Ένα σημαντικό στοιχείο ασκήσεως είναι η αυτοσυγκράτηση. Ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος έγραψε τα εξής για την πειθαρχία που πρέπει να τηρούμε. Είπε: «Ασκήση λέγεται λιτότητα ή αυτοσυγκράτηση (εγκράτεια). Πρέπει να ασκήσουμε μια μορφή εθελοντικού αυτοπεριορισμού για να ξεπεράσουμε την αυτάρκεια στον τρόπο ζωής μας, κάνοντας την κρίσιμη διάκριση μεταξύ αυτού που θέλουμε και αυτού που πραγματικά χρειαζόμαστε ». (Συναντώντας το Μυστήριο, σελ. 66).
Οι ασκητικές μας πρακτικές συνήθως ξεκινούν από το φαγητό που τρώμε. Δεν μπορούμε να αποφύγουμε ότι καλούμαστε από την Εκκλησία να τηρήσουμε νηστεία. Όπως λέει ένας ύμνος κατά τις πρώτες ημέρες της Σαρακοστής, «Ας αρχίσουμε, ω λαοί, την αγνή Νηστεία που είναι η σωτηρία της ψυχής μας». Φυσικά θα το συνδέσουμε αυτό με την αποχή από τρόφιμα, κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα. Καθώς απέχουμε από αυτές τις τροφές, έχουμε την ευκαιρία να διακρίνουμε τι θέλουμε και μας αρέσει, από αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε. Πιστεύω ότι ακόμη και μετά από έναν σύντομο προβληματισμό, σύντομα θα συνειδητοποιήσουμε ότι χρειαζόμαστε πολύ λιγότερα από όσα νομίζουμε. Καθώς απέχουμε από αυτά τα τρόφιμα, έχουμε επίσης την ευκαιρία να εξετάσουμε τις πηγές τους – πώς παρήχθησαν, ποιος τα παρήγαγε, πώς έφτασαν στα καταστήματά μας, προκειμένου να εξετάσουμε τον αντίκτυπο που έχουν οι διατροφικές μας επιλογές στον κόσμο γύρω μας .
Αλλά υπάρχουν και άλλοι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να νηστεύουμε που απαιτούν επίσης μεγάλη πειθαρχία. Ίσως να νηστεύουμε από την τεχνολογία – δηλαδή μπορούμε να αφήσουμε τις συσκευές μας, χρησιμοποιώντας τις μόνο για ό,τι χρειάζεται. Μπορούμε να τα αφήσουμε στην άκρη για μια ολόκληρη μέρα, δημιουργώντας ένα Sabbath τεχνολογίας.
Με λίγα λόγια, μας ζητούν να θυσιασθούμε. Η νηστεία της Σαρακοστής μας είναι ένα πεδίο εκπαίδευσης για να μάθετε πώς να θυσιάζεστε. Ο Παναγιώτατος επισημαίνει: «Πολλοί άνθρωποι…. Φανταστείτε ότι η θυσία συνεπάγεται απώλεια». Αλλά για τους ανθρώπους της Βίβλου, «η θυσία δεν σήμαινε απώλεια αλλά κέρδος…. Η θυσία ήταν … δαπανηρή, αλλά δεν έφερε σμίκρυνση αλλά εκπλήρωση». ( Encountering the Mystery , σελ. 67). Η θυσία μας – όσον αφορά τη νηστεία της Σαρακοστής – γίνεται ασκήσιο που οδηγεί στην αύξηση.
Όταν θυσιάζουμε τις υπερβολές της ζωής μας, κερδίζουμε χρόνο, χρόνο για προσευχή, χρόνο για λατρεία, για προβληματισμό και υποχώρηση. Κερδίζουμε χρόνο για αυξημένη μελέτη. Η ενορία σας, είμαι βέβαιος, θα προσφέρει πολλά προγράμματα, ξεκινώντας με λατρευτικές υπηρεσίες, αλλά και ομάδες μελέτης, διαλέξεις, καταφύγια και προγράμματα υπηρεσιών για εσάς αυτή τη σεζόν. Συμμετέχετε σε αυτά όσο πιο συχνά μπορείτε. Αυτά μπορούν μόνο να εμβαθύνουν τη γνώση και την εμπειρία σας για τον Χριστό και την Εκκλησία Του, εμπλουτίζοντάς σας έτσι πνευματικά.
Όταν συμμετέχουμε σε μια γρήγορη τεχνολογία, μπορούμε να αυξήσουμε το χρόνο μας σε συνομιλίες πρόσωπο με πρόσωπο με τις οικογένειές μας, με τους γείτονές μας και με την ενοριακή μας κοινότητα. Πολύ συχνά οι άνθρωποι λένε ότι δεν έχουν χρόνο να μιλήσουν. Συνήθως, είναι επειδή προτιμούν να στείλουν μήνυμα σε κάποιον παρά να κάθονται με κάποιον. (Βλ. Sherry Turkle, Reclaiming Conversation ). Αν θυσιάσουμε χρόνο στα τηλέφωνά μας ή άλλες συσκευές και τον αντικαθιστούσαμε με ουσιαστικές συζητήσεις με τα παιδιά και τους φίλους μας, η θυσία θα είχε οδηγήσει σε μεγάλο κέρδος. Πιστεύω ότι όλοι θα βρίσκαμε μεγαλύτερο όφελος από μια συνομιλία πρόσωπο με πρόσωπο, από περισσότερα μηνύματα κειμένου, ακόμη και από τα δικά μας αγαπημένα πρόσωπα.
Το σαρακοστιανό μας ασκήσιο όμως έχει ακόμα μεγαλύτερο σκοπό. Στόχος μας αυτή την εποχή είναι να προετοιμαστούμε για το Πάσχα, τη γιορτή των εορτών. Στο Πάσχα γιορτάζουμε το κέρδος της νέας ζωής, που μας δόθηκε μέσω του θανάτου και της ανάστασης του Ιησού Χριστού. Η Εκκλησία, την Καθαρά Δευτέρα, μας λέει ταυτόχρονα να ξεκινήσουμε την ασκήση μας για να ζήσουμε την ανάσταση. Ένας από τους πρώτους ύμνους της ημέρας λέει: «Ας ξεκινήσουμε με χαρά την πανάγια εποχή της αποχής. κι ας λάμψουμε με τη φωτεινή λάμψη των αγίων εντολών του Χριστού του Θεού μας… Λοιπόν, ντυμένοι φωτός, ας σπεύσουμε στην Αγία Ανάσταση την τρίτη ημέρα, που λάμπει στον κόσμο με τη δόξα της αιώνιας ζωής. ”
Αγαπητοί μου εν Κυρίω αδελφοί, ας εισακούσουμε το σαρακοστιανό κάλεσμα της Εκκλησίας μας να ζήσουμε μια ασκητική ζωή εγκράτειας. Ας ανακτήσουμε την κατανόησή μας για τη θυσία, ας πάρουμε κάτι που είναι ζοφερό να γίνει χαρούμενο, αλλά ως μια πράξη που φέρνει μεγάλη χαρά στη ζωή μας. Ακόμη και όταν διακοσμούμε τις εκκλησίες μας με μωβ για να μας θυμίζουν την εποχή, ας ετοιμάσουμε τα φωτεινά ενδύματα της ζωογόνου ανάστασης του Κυρίου και Σωτήρα μας Ιησού Χριστού.
Καλή Σαρακοστή να σε έχει ο Θεός και να έχεις ευλογημένη και ψυχοσωτήρια Σαρακοστή.
*Ανεπίσημη μετάφραση από την Αγγλική