Τελευταια Νέα
Απόψεις: Ρωσίδα κατάσκοπος δήλωνε στο Ληξιαρχείο ότι ήθελε την ίδια ώρα που μητέρες και παιδιά πληρώνουν έως και 8500€ Νέα Υόρκη: Με επιτυχία στον Άγιο Νικόλαο το συμπόσιο για την Εκκλησιαστική Αρχιτεκτονική Επίσκεψη του Πρέσβη των ΗΠΑ Τζορτζ Τσούνη και άλλων διπλωματών στον Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμο Εργασίες της διημερίδας του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την ενίσχυση του διαλόγου Ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε εκδήλωση για τον αείμνηστο Ελληνιστή Mario Vitti Καθηγητές και φοιτητές της Σχολής Κανονικού Δικαίου του Καθολικού Πανεπιστημίου Παρισίων στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο Με επιτυχία οι 52οι Ετήσιοι Ολυμπιακοί Αγώνες της Μητρόπολης Νιου Τζέρσεϊ Αλεξάνδρεια: Ξεκινήσαν οι εργασίες του Θεολογικού διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξου και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας Επαναπατρισμός δύο κλεμμένων θρησκευτικών κειμηλίων από ναούς της κατεχόμενης Κύπρου Η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων στο Διδυμότειχο Παρουσίαση του βιβλίου Πολιτικές Ιθαγένειας και Φιλοσοφικές Αρχές στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα με θέμα: «Εκπαίδευση κατά του Ρατσισμού»

Πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα με θέμα: «Εκπαίδευση κατά του Ρατσισμού»

Δημοσιεύθηκε: Πέμπτη 23 / 3 / 2023 , 16:03 από news_room

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (YΠΑΝ), σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Κύπρο, διοργάνωσαν Ημερίδα με θέμα: «Εκπαίδευση κατά του Ρατσισμού», την Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2023, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στη Λευκωσία. Η Ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Μέρας για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και πραγματεύτηκε θέματα που αφορούσαν στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και αναστοχασμό των εκπαιδευτικών για θέματα ρατσισμού στην εκπαίδευση και διασφάλισης των δικαιωμάτων των παιδιών. Συγκεκριμένα, στόχοι της Ημερίδας ήταν η διερεύνηση τρόπων δημιουργίας ενός συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος όπου όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως καταγωγής, εμφάνισης, θρησκείας ή άλλων ιδιαιτεροτήτων, νιώθουν ασφάλεια και σεβασμό. Την Ημερίδα παρακολούθησαν 100 και πλέον εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων.

Στην Ημερίδα τους συμμετέχοντες και συμμετέχουσες καλωσόρισε η Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δρ Έλενα Χατζηκακού και χαιρετισμούς απηύθυναν η κ. Katja Saha, Αντιπρόσωπος Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Κύπρο και η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρ Αθηνά Μιχαηλίδου.

Η Υπουργός στον χαιρετισμό της τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία συστηματικής εφαρμογής της Αντιρατσιστικής Πολιτικής του ΥΠΑΝ για τη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος, στο οποίο κάθε παιδί νιώθει καλά, ανεξαρτήτως των οποιωνδήποτε ιδιαιτεροτήτων του. Η Αντιπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας, αναφερόμενη στις αυξητικές τάσεις των βιαίως εκτοπισμένων παγκοσμίως και στην τραγικότητα που αντανακλούν οι αριθμοί στη ζωή των ανθρώπων που επηρεάζονται, ιδιαίτερα στα παιδιά, υπογράμμισε τον σημαίνοντα ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο στην ενσωμάτωση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία των χωρών υποδοχής, περιλαμβανομένης και της Κύπρου. Σε τοποθέτησή της, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού κ. Δέσπω Μιχαηλίδου – Λιβανίου, τόνισε την υποχρέωση του κράτους να δρα προληπτικά, αποτρεπτικά, άμεσα και κατασταλτικά έναντι του ρατσισμού, αντικατοπτρίζοντας την προσήλωση του Κράτους στις αρχές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, του σεβασμού και της ισότητας και ενισχύοντας το όραμα της δημοκρατίας.

Στην ομιλία του με θέμα: «Ο ρατσισμός ως ένα πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο: οι προεκτάσεις του στον εκπαιδευτικό χώρο και στη ζωή των παιδιών» ο Καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας από το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο δρ Σπύρος Σπύρου ανέλυσε τον ρατσισμό και τις εκπαιδευτικές του προεκτάσεις ως ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και πολυδιάστατο κοινωνικό φαινόμενο που πρέπει να κατανοηθεί ως τέτοιο, τόσο μέσα στο ευρύτερο ιδεολογικό του πλαίσιο αλλά και μέσα στο τοπικό συγκείμενο.

Ακολούθως, οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα από τα πέντε παράλληλα εργαστήρια της Ημερίδας που κάλυψαν, μέσω βιωματικής προσέγγισης, θέματα που άπτονται της εκπαίδευσης κατά του ρατσισμού, όπως διδασκαλία και αντιμετώπιση του ρατσισμού στο σχολείο, διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, διαχείριση προκλήσεων, ρητορική μίσους και εφαρμογή εκπαιδευτικού υλικού της UNHCR Κύπρου και του Ομίλου Ιστορικού Διαλόγου και Έρευνας.

Ολόκληρος ο Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Αθηνάς Μιχαηλίδου στην Ημερίδα με θέμα: «Εκπαίδευση κατά του Ρατσισμού»

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι πίσω στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, υπό έναν διαφορετικό πλέον ρόλο, για να κηρύξω τις εργασίες της Ημερίδας «Εκπαίδευση κατά του Ρατσισμού». Όπως όλοι και όλες γνωρίζουμε, το σχολικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από πολλαπλές μορφές ετερότητας, άλλες περισσότερο γνωστές στη δημόσια σφαίρα -όπως η εθνικότητα, η εμφάνιση, το φύλο- και άλλες λιγότερο γνωστές -όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα φύλου, η αναπηρία, οι πεποιθήσεις που αναζητούν αναγνώριση, σεβασμό και προστασία. Σε αυτές τις συνθήκες, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ένα περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού της διαφορετικότητας, μη διάκρισης και ισότητας, όπου όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν να απολαύσουν στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που τους προσφέρονται.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οποιαδήποτε εκδήλωση ρατσιστικής συμπεριφοράς πρέπει να εντοπίζεται, να αναγνωρίζεται και να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και αποφασιστικά. Σε αντίθετη περίπτωση, η συμπεριφορά αυτή και η απουσία αντιμετώπισής της πληγώνει τα θύματα, όχι μόνο ως άτομα αλλά και ως μέλη της ομάδας εναντίον της οποίας στρέφεται, ενώ επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα. Η δημιουργία ενός απαλλαγμένου από τον ρατσισμό σχολικού περιβάλλοντος συμβάλλει ουσιαστικά στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας δικαιοσύνης.

Αριθμός ερευνών στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, περιλαμβανομένης και της δουλειάς του κεντρικού ομιλητή για σήμερα, Καθηγητή Σπύρου Σπύρου, εδώ και χρόνια έχουν αναγνωρίσει πολλαπλές λειτουργίες του ρατσισμού στη σχολική καθημερινότητα και τονίζουν την ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα διαφορετικότητας και ρατσισμού, αλλά και την ανάγκη δημιουργίας και εφαρμογής πολιτικής κατά του ρατσισμού σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.

Ο ρατσισμός αφορά στο κάθε σχολείο, στον κάθε μαθητή, στον κάθε εκπαιδευτικό, στους γονείς και, κατ΄ επέκταση, σε ολόκληρη την κοινωνία. Είναι υποχρέωση όλων μας να βεβαιωθούμε ότι όλα τα πρόσωπα απολαμβάνουν στο βέλτιστο το αγαθό της παιδείας, χωρίς διακρίσεις και χωρίς εκφοβισμούς. Την ίδια στιγμή, υποχρέωσή μας είναι να παροτρύνουμε και να ενθαρρύνουμε τους δέκτες οποιασδήποτε ρατσιστικής συμπεριφοράς να το καταγγέλλουν, προστατεύοντάς τους από τυχόν δυσμενείς συνέπειες. Δημιουργούνται, έτσι, παράλληλα, συνθήκες εμπιστοσύνης για διερεύνηση των περιστατικών, βελτιώνονται οι συνθήκες μάθησης και αναβαθμίζεται το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Γνωρίζουμε ερευνητικά ότι το ουσιαστικότερο μέτρο πρόληψης και καταπολέμησης των διακρίσεων, της μισαλλοδοξίας και του ρατσισμού είναι η ανάπτυξη και η συστηματική εφαρμογή συγκεκριμένης και ξεκάθαρης πολιτικής κατά του ρατσισμού σε επίπεδο σχολείου. Η ανάπτυξη και η εφαρμογή ενός τέτοιου Κώδικα ανταποκρίνεται σε σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI) προς όλα τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) ετοίμασε το 2016 λεπτομερείς προδιαγραφές για την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και ενός Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών, δηλαδή την Αντιρατσιστική Πολιτική. Συγκεκριμένα, στη Γενική Πολιτική Σύσταση Νο 106 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας, η Επιτροπή συστήνει όπως, μέσω της σχολικής εκπαίδευσης, καταπολεμηθεί ο ρατσισμός και οι ρατσιστικές διακρίσεις στο σχολείο. Εισηγείται όπως αυτό γίνει μέσα από μια μόνιμη πολιτική, που να περιλαμβάνει τη σύσταση ενός συστήματος παρακολούθησης ρατσιστικών περιστατικών, την υιοθέτηση μέτρων προστασίας των θυμάτων και εκπαιδευτικής, κατά βάση, διαχείρισης των περιστατικών. Στα μέτρα αυτά μπορούν να περιλαμβάνονται η επιβολή αυστηρών και ανάλογων κυρώσεων και η υιοθέτηση ενός Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και των Ρατσιστικών Περιστατικών. Η ECRI συστήνει, επίσης, όπως επιμορφωθεί όλο το διδακτικό προσωπικό, ώστε να εργάζεται σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον ανταποκρινόμενο στις ανάγκες των μαθητών/τριών με διαφορετικά υπόβαθρα και να ενημερώνεται για θέματα ρατσισμού, ρατσιστικών διακρίσεων, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των σχετικών νόμων. Σκοπός είναι το διδακτικό προσωπικό να εμποδίζει άμεσες ή έμμεσες εκδηλώσεις ρατσισμού και ρατσιστικών διακρίσεων στα σχολεία, αντιδρώντας έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Η συστηματική εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής του ΥΠΑΝ στη σχολική μονάδα, με τη λειτουργική συμπερίληψή της στο σχολικό πρόγραμμα, και η διαχείριση των ρατσιστικών περιστατικών με συνέπεια και σταθερότητα, συνδράμουν στη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος, στο οποίο κάθε παιδί νιώθει καλά ανεξαρτήτως των οποιωνδήποτε ιδιαιτεροτήτων του.

Οι σύγχρονες κρίσεις σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο δημιούργησαν νέα δεδομένα ως προς τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού και στην Κύπρο. Στις σχολικές τάξεις φοιτά ένας μεγάλος αριθμός παιδιών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία. Το δεδομένο αυτό συντείνει στη συσσώρευση γλωσσικού και πολιτισμικού πλούτου, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί κάποιες ιδιαίτερες ανάγκες ενδυνάμωσης των παιδιών αυτών εκπαιδευτικά αλλά και κοινωνικά. Για τους πιο πάνω λόγους, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού τον Μάρτιο του 2011 έδωσε εντολή για τη σύσταση Διατμηματικής Επιτροπής για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, η οποία να αποτελείται από εκπροσώπους όλων των Διευθύνσεων και Υπηρεσιών του Υπουργείου. Στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής χαρτογραφήθηκε η υφιστάμενη κατάσταση στη Δημοτική και Μέση Γενική Εκπαίδευση και ετοιμάστηκε σχέδιο δράσης για τη διαχείριση των θεμάτων που σχετίζονται με την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στα σχολεία της Κύπρου, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση. Τον Μάιο του 2016 εγκρίθηκε Κείμενο Πολιτικής από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και στη βάση αυτού οι διευθύνσεις κλήθηκαν να υιοθετήσουν το περιεχόμενό του καθώς και να καταρτίσουν σχέδιο δράσης για την υποδοχή και ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα.

Ως εκ τούτου, η ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό σύστημα και γενικότερα στην κοινωνία, απαιτεί οι προσπάθειες των σχολείων που τα υποδέχονται, να γίνονται υπό μια ολιστική προσέγγιση. Οι προσπάθειες αυτές είναι σημαντικό να γίνονται προς τη σωστή κατεύθυνση και υπό τη σωστή οπτική, που προσβλέπει στον σεβασμό του πολιτισμικού και γλωσσικού τους κεφαλαίου, όπως και της ψυχολογικής στήριξής τους σε περιπτώσεις προσφυγιάς και τραυματικών βιωμάτων.

Περαιτέρω, «το σχολείο για όλους», όπως συχνά γίνεται αναφορά στο συμπεριληπτικό σχολείο, υποστηρίζει αλλά και υποστηρίζεται από τις πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Το σχολείο της συμπερίληψης προάγει τις αρχές του δημοκρατικού εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ δομείται και πλαισιώνεται από τις οικουμενικές αρχές της εκπαίδευσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Παράλληλα, η υπογραφή από την Κυπριακή Δημοκρατία διεθνών Συμβάσεων όπως:

– η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα του παιδιού,

– η Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας, γνωστή ως Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης,

– η Σύμβαση Λανζαρότε του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία του παιδιού από τη σεξουαλική εκμετάλλευση και τη σεξουαλική κακοποίηση,

– οι Συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας,

– η πιο πρόσφατη έκκληση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για θέσπιση ευρωπαϊκής οδηγίας για την πρόληψη και καταπολέμηση κάθε μορφής έμφυλης βίας,

αποτελούν σημαντικά, δεσμευτικά εργαλεία που συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση των Πολιτικών του Υπουργείου μας για ποιοτική και συμπεριληπτική εκπαίδευση.

Η σημερινή Ημερίδα αποτελεί, επίσης, θεωρώ, ένα βήμα προς την υλοποίηση του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας για την επόμενη πενταετία. Θα ήθελα να τονίσω την έμφαση που δίνεται στην ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην εκπαίδευση με στόχο τη θεμελίωση αρχών, αξιών και δεξιοτήτων που διακρίνουν δημοκρατικούς και κριτικά σκεπτόμενους ενεργούς πολίτες της κοινωνίας μας. Μέσα από τις προτάσεις μας στοχεύουμε στη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο το κάθε παιδί, η κάθε νέα και ο κάθε νέος θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργούν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους στον μέγιστο βαθμό. Συγκεκριμένα, ανάμεσα στις δεσμεύσεις του Προγράμματος Διακυβέρνησης περιλαμβάνεται η μείωση αριθμών μαθητών/τριών ανά τμήμα σε σχολεία με μεγάλο αριθμό παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία και η καλύτερη κατανομή τους, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, στοχεύοντας παράλληλα στη μείωση των ποσοστών πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου. Επιπλέον, θα επιδιωχθεί ο περαιτέρω εμπλουτισμός των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων με δράσεις που προάγουν την ενσυναίσθηση, την πρόληψη, αντιμετώπιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης, την ισότητα των φύλων και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα. Έχει, επίσης, τεθεί ως στόχος η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού στα σχολεία και του Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών, με στόχο την αναβάθμιση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, τα οποία ενδυναμώνουν τα σχολεία και καλλιεργούν μια ισχυρή στάση πρόληψης απέναντι στα περιστατικά οποιασδήποτε διάκρισης.

Κλείνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ θερμά το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους πρόσφυγες στην Κύπρο, με την οποία έχουμε διαχρονική συνεργασία, καθώς και όλους και όλες όσοι συνεργάστηκαν για την υλοποίηση της σημερινής Ημερίδας.

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες της Ημερίδας.

Σχετικά Άρθρα

Περίπατο στο χιονισμένο πάρκο του Yildiz έκανε ο Οικουμενικός Πατριάρχης 5

Περίπατο στο χιονισμένο πάρκο του Yildiz έκανε ο Οικουμενικός Πατριάρχης

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Shares Δημοσιεύθηκε: Πέμπτη 27 / 1 / 2022 , 23:24 από news_room Περίπατο στο χιονισμένο πάρκο του Yildiz έκανε σήμερα, Τετάρτη, 26 Ιανουαρίου 2022, το πρωί, ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, συνοδευόμενος από μέλη της Πατριαρχικής Αυλής, θαυμάζοντας την ομορφιά του ολόλευκου τοπίου.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το βάρος της ευθύνης, που πέφτει στους ώμους μου, θα με κάνει να δουλέψω ακόμα πιο σκληρά

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Shares Δημοσιεύθηκε: Δευτέρα 22 / 5 / 2023 , 8:55 από news_room Δεκάδες ήταν αυτοί και αυτές που συγκεντρώθηκαν έξω από τα κεντρικά γραφεία της Νέας Δημοκρατίας στη Λεωφόρο Πειραιώς στην Αθήνα χθές 21 Μαΐου 2023 για να πανηγυρίσει την ιστορική νίκη του κόμματος στις εκλογές της 21ης Μαΐου 2023. Ο […]

Pin It on Pinterest