15 °C Athens, GR
07/12/2022

Τελευταια Νέα
Πυρετώδεις οι διεργασίες ενόψει Αρχιεπισκοπικών – Την Δευτέρα οι εκλογικοί προκαταρκτικοί κατάλογοι σε ενορίες & κοινότητες Η εορτή του Αγίου Αποστόλου Ανδρέα στην Κωνσταντινούπολη Αθήνα: Η Φωταγώγηση του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου στην πλατεία Συντάγματος (Φωτογραφίες) Νέα Υόρκη: Ο ανεπανάληπτος χριστουγεννιάτικος στολισμός του Dyker Heights (Φωτογραφίες) Λαμπρός ο εορτασμός του Αγίου Αποστόλου Ανδρέα στο Γηροκομείο Αθηνών (Φωτορεπορτάζ) Ο πρώην Μητροπολίτης Τυάνων Παϊσιος στο Μετόχι του Αγίου Νικολάου στο Μπρούκλιν Οχτώ φορές ισόβια για επτά ανθρωποκτονίες και έξι απόπειρες καθώς χρηματική ποινή €327χιλ, στον ψευτογιατρό Έτοιμη η προεκλογική εκστρατεία των Μητροπολιτών για τον Αρχιεπισκοπικό Θώκο Λεμεσού Αθανάσιος: Το έργο μας είναι να εργαζόμαστε για τον λαό μας, την εκκλησία μας, ταπεινά, απλά και αθόρυβα Καρπασίας Χριστόφορος: «Η εκλογές δεν είναι μία απλή διαδικασία, είναι ένα εκκλησιαστικό γεγονός» H ενθρόνιση του Μητροπολίτη Ηλείας και Ωλένης Αθανασίου Η Ενθρόνιση του Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Νικηφόρου Απόψεις: Η ακρίβεια τον φετινό χειμώνα θα οδηγήσει τους πολίτες στα άκρα – Ευρωπαϊκή άνοδος της Ακροδεξιάς Η ενθρόνιση του Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας Δαμασκηνού Αποφάσεις Επαρχιακής Ιεράς Συνόδου – Ορίστηκε η επιτροπή για το Σύνταγμα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής “Κοσμοσυρροή” για τον Αρχιεπισκοπικό Θώκο της Κύπρου Όλη η διαδικασία εκλογής νέου Αρχιεπισκόπου Κύπρου – Τι προνοεί ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Κύπρου Αναπαύθηκε εν Κυρίω ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κυρός Χρυσόστομος Β΄ Απόψεις: Καιρός των καιρ(δ)οσκόπων Κυρηνείας Χρυσόστομος: «Αγωνιζόμαστε για τα δίκαια των ανθρώπων μας, ιδιαιτέρως των προσφύγων και εκτοπισμένων» Τελέστηκαν τα εγκαίνια της Πολυέκθεσης: «Μικράς Ασίας Ενθυμήματα και Κειμήλια» Οι Φωτιστικές Εγκαταστάσεις στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος που συνθέτουν ένα ονειρικό χριστουγεννιάτικο σκηνικό Θυρανοίξια Ιερού Παρεκκλησίου Αγίας Άννης και Οσίου Αθανασίου του Αθωνίτου από τον Μητροπολίτη Εδέσσης Καμπανάκι Πάφου Γεώργιου: «Να γίνουν αδιάβλητες οι εκλογές και με κλίμα ήπιο γιατί την επομένη όλοι θα συνεργαστούμε» Πάνδημη λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας του Αγίου Νικολάου στο Λιμάνι του Πειραιά (Φωτορεπορτάζ) Αλέξης Τσίπρας από την Καστοριά για την ακρίβεια: «Η αδικία έχει γίνει Νόμος» Επιτυχής ήταν η εγχείρηση που υπεβλήθη ο Μητροπολίτης Σαν Φρανσίσκο, Γεράσιμος Με τον Πρόεδρο της Βουλής της Μάλτας Angelo Farrugia συναντήθηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Ο Εσπερινός του Αγίου Νικολάου στη Μάλτα

Κώστας Μαρδάς: «1821-2021. Χορεύοντας στον γκρεμό του δανεισμού»

Κώστας Μαρδάς: «1821-2021. Χορεύοντας στον γκρεμό του δανεισμού»

Δημοσιεύθηκε: Δευτέρα 4 / 4 / 2022 , 2:26 από news_room

«Και τι είν’ ωρέ ο θάνατος μπρος στην ασυμμετρία;» είναι ο τίτλος της ποιητικής συλλογής του Κώστα Μαρδά, που κυκλοφόρησε το 2021 από τις εκδόσεις Καμπύλη. Στο αμέσως προηγούμενο βιβλίο του, που είχε τίτλο «Γυμνή θεολογία» και κυκλοφόρησε το 2016 από τις εκδόσεις Βακχικόν, ο ποιητής μιλούσε για τον κόσμο της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, κατονομάζοντας ένα προς ένα τα προβλήματα και τα αδιέξοδά του: οι πρόσφυγες και οι εξόριστοι που περιφέρονται σε άνυδρους και αφιλόξενους τόπους, οι τερατωδίες της τεχνολογίας που στερούν το άτομο από την ελευθερία και την προσωπικότητά του, η υπαγωγή των εξουσιών σε αλλότρια συμφέροντα, η απόκρυψη της καθημερινής αθλιότητας από τον δημόσιο λόγο, εν ονόματι μιας άνευ νοήματος ομοθυμίας και ενότητας, οι άνθρωποι που χάνουν την υπόσταση και την ακεραιότητά τους σε μια κοινωνία η οποία όχι μόνο δεν μπορεί να τους υποσχεθεί το παραμικρό, αλλά τους δυσκολεύει να υπομείνουν και τον ήδη πολλαπλά παρεμποδισμένο βίο τους.

Το κοινωνικό βλέμμα και η συχνά οργισμένη κριτική για τον καθημερινό μας περίγυρο δίνουν γενναία το παρών και στο «Και τι είν’ ωρέ ο θάνατος μπρος στην ασυμμετρία;» με τη διαφορά πως στη θέση του θυμού και της οργής έχει μπει πλέον η ειρωνεία, προκαλώντας ένα πολύ πιο άμεσο και δραστικό αποτέλεσμα: «Ηγέτες και καταστροφές / λατρεία των λαών μας» ή «Να ‘χει πληγές το σώμα σου / άσπιλο μην τ’ αφήνεις», ή και «Μαβιές, σκληρές, τρεμάμενες / οι Κυριακές στον κόσμο».

Το καινούργιο βιβλίο του Μαρδά δεν είναι ποιητικό. Τιτλοφορείται «1821-2021. Χορεύοντας στον γκρεμό του δανεισμού» (και πάλι από τις εκδόσεις Καμπύλη). Μιλάμε τώρα για ένα θεατρικό έργο («Διάλογοι μυθιστορίας» προτιμά να το χαρακτηρίσει παιγνιωδώς ο συγγραφέας) ή μάλλον για ένα βιβλίο γραμμένο προκειμένου να καταλήξει στο θέατρο, να μετατραπεί σε ζωντανή θεατρική παράσταση, που θα εκπλήξει τους θεατές της με την πολυμέρεια και την ένταση των φωνών της, το φάσμα των εναλλαγών εντός του οποίου κινούνται οι τόνοι της και το βάθος των πραγμάτων το οποίο θα αποκαλύψει η κριτική της ματιά. Τα περισσότερα από τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα που απασχολούν τον Μαρδά στις ποιητικές του συλλογές δηλώνουν γενναία την παρουσία τους και στο θεατρικό του έργο με τη διαφορά πως η προσοχή τώρα επικεντρώνεται στη μακρά ιστορία -και κυρίως στην παθολογία- των ελληνικών δανείων από τα χρόνια του Αγώνα και του 1821 μέχρι και τις ημέρες μας.

Ο Μαρδάς καταφέρνει να δείξει, καταφεύγοντας άλλοτε στο χιούμορ κι άλλοτε σε έναν σκληρό και δαιμόνιο σαρκασμό και αυτοσαρκασμό πως όλες οι ελληνικές εξουσίες έπεσαν στη δίνη των δανείων με την οικονομική και την πολιτική εξάρτηση από τους δανειστές ή με τη σπατάλη των χρημάτων τα οποία επενδύθηκαν σε άσχετους σκοπούς ή χρησιμοποιήθηκαν ανορθολογικά: από την περίοδο του Τρικούπη, του Δηλιγιάννη και του Βενιζέλου μέχρι τις πρώτες κυβερνήσεις μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ή μέχρι και τις κυβερνήσεις των μεταπολιτευτικών μνημονίων στις οποίες συμμετείχαν τα περισσότερα γνωστά κόμματα. Εκείνο που έχει, ωστόσο, τη μεγαλύτερη σημασία στη δουλειά του δεν είναι τόσο ο καταμερισμός των πολιτικών ευθυνών (ποιος θα μπορούσε να τις αρνηθεί ή να τις αποφύγει) όσο οι θεατρικοί του χαρακτήρες, τα θεατρικά του πρόσωπα (όλα αλληγορικά), τα οποία ανεβαίνουν στη σκηνή είτε για να λοιδορηθούν μέχρι δακρύων είτε για να ζήσουν εκ νέου το ιστορικό δράμα της αποτυχίας και της παντελούς διάψευσής τους. Η άλλη σημαντική πλευρά του βιβλίου είναι το κωμικοτραγικό του στοιχείο. Ο εγκλωβισμός και η αυτοπαγίδευση των πρωταγωνιστών του στις επιλογές τους. Κι εδώ η κωμωδία και η μαύρη κωμωδία έρχονται να συναντήσουν τη φάρσα και το πικρόχολο αστείο. Μόνο που εντέλει θα μας κόψουν κάθε όρεξη για γέλιο αφού εκείνο το οποίο κάνει εν κατακλείδι ο συγγραφέας είναι να ανιχνεύσει και να αναδείξει περίτρανα την καταθλιπτική μας αυτογνωσία – αν και όσο την έχουμε.

Β. Χατζηβασιλείου

Ακολουθήστε μας :

Σχετικά Άρθρα

Εσπερινός & Λιτανεία Ι. Λειψάνων και της Ι. Εικόνας της Αγίας Φωτεινής στη Νέα Σμύρνη

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Shares Δημοσιεύθηκε: Πέμπτη 3 / 6 / 2021 , 5:50 από news_room Τό ἀπόγευμα τῆς Κυριακῆς στίς 7, ὅπως καί πέρυσι, ἐψάλη ὁ μεθέορτος Ἑσπερινός στόν αὔλειο χῶρο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ι. Ναοῦ της Αγίας Φωτεινής Ν. Σμύρνης. Αὐτό διευκόλυνε περισσότερο τή συμμετοχή τῶν ἐνοριτῶν, ἀλλά καί τῶν πιστῶν πού προσῆλθαν ἀπό […]

adologala.gr adologala nea eidiseis enimerosi kypros ellada kosmos ypoyrgio symboylio diloseis kybernitikoy ekprosopou

Υπουργικό Συμβούλιο: Κατ’εξαίρεση έγκριση οικονομικής βοήθειας στους πληγέντες της θεομηνίας που έπληξε την Επαρχία Λευκωσίας στις 14 Δεκέμβρη – Όλες οι Αποφάσεις

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Shares Δημοσιεύθηκε: Τετάρτη 16 / 12 / 2020 , 14:02 από news_room Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης προήδρευσε σήμερα, στο Προεδρικό Μέγαρο, συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου. Μετά τη συνεδρία, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Κυριάκος Ι. Κούσιος δήλωσε ότι «το Υπουργικό Συμβούλιο, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση, απασχολήθηκε, μεταξύ άλλων, […]

Pin It on Pinterest