Τήν Κυριακή 13 Ἰουνίου, τῶν ἁγίων Πατέρων τῆς ἐν Νικαίᾳ Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τελέσθηκε Ἀρχιερατική θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου, ὅπου καί ἐτέθησαν πρός προσκύνηση ἱερά λείψανα τῶν ἁγίων Λουκᾶ Ἀρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως τοῦ Ἰατροῦ καί θαυματουργοῦ καί τοῦ ἁγίου Ἰουστίνου τοῦ νέου Ὁμολογητοῦ (Πόποβιτς).
Στόν Ἱερό Ναό ἐκκλησιάσθηκαν ἡ Διευθύντρια τοῦ Κέντρου Ὑγείας Ναυπάκτου κ. Βασιλική Μουσγᾶ, τό ἰατρικό καί νοσηλευτικό προσωπικό του, ὅπως καί πολλοί ἐπαγγελματίες ὑγείας τῆς πόλεώς μας, οἱ ὁποῖοι τιμοῦν τόν ἅγιο Λουκᾶ.
Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τήν σημασία τῆς λέξης Πατήρ στήν γλώσσα τῆς Ἐκκλησίας. Στήν ἀρχή μέ τήν λέξη πατήρ ἐννοοῦνταν οἱ πνευματικοί γεννήτορες, κατά τόν λόγο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου «ἐὰν μυρίους παιδαγωγοὺς ἔχητε ἐν Χριστῷ, ἀλλ᾿ οὐ πολλοὺς πατέρας· ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ διὰ τοῦ εὐαγγελίου ἐγὼ ὑμᾶς ἐγέννησα» (Α΄ Κορ. δ΄, 15).
Ἔπειτα, Πατέρες ὀνομάσθηκαν οἱ Ἐπίσκοποι ὡς διάδοχοι τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, καί ἔτσι ἀπεκλήθη ὁ ἅγιος Πολύκαρπος Ἐπίσκοπος Σμύρνης «διδάσκαλος τῆς Ἀσίας καί πατήρ τῶν Χριστιανῶν». Στήν συνέχεια πατέρες χαρακτηρίζονται οἱ ἡγέτες τοῦ μοναχικοῦ βίου.
Στήν περίοδο τῶν συζητήσεων γιά τό χριστολογικό καί τριαδολογικό δόγμα Πατέρες ὀνομάσθηκαν οἱ ὁμολογητές τῆς πίστεως στίς Οἰκουμενικές Συνόδους, οἱ ὁποῖοι εἶχαν τρία γνωρίσματα, ἤτοι ἐξαιρετικά διανοητικά προσόντα, μεγάλη παιδεία καί ὑψηλή νοερά ἐνέργεια καί θεοπτία.
Τέτοιοι Πατέρες δέν ἐξέλιπαν ἀπό τήν Ἐκκλησία καί μεταξύ αὐτῶν συγκαταλέγονται, κατά διαφόρους βαθμούς, καί οἱ ἅγιοι Λουκᾶς ὁ Ἰατρός καί Ὁμολογητής καί ὁ ἅγιος Ἰουστίνος ὁ Θεολόγος καί Ὁμολογητής.
Κατέληξε ὅτι πρέπει νά δοξάζουμε τόν Θεό πού ἀναδεικνύει πάντοτε τέτοιους Πατέρες στήν Ἐκκλησία Του, οἱ ὁποῖοι καθοδηγοῦν τόν λαό μέ διάκριση, σύνεση καί σοφία, μακριά ἀπό τήν ἐκκοσμίκευση καί τόν φανατισμό.
Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ἔγινε ἡ Ἀκολουθία τῆς Ἀρτοκλασίας ὑπέρ τοῦ ἰατρικοῦ καί νοσηλευτικοῦ προσωπικοῦ καί ὅλων τῶν ἐργαζομένων στό Κέντρο Ὑγείας Ναυπάκτου καί τῶν ἐπαγγελματιῶν ὑγείας τῆς πόλεως Ναυπάκτου.
Ὁ Σεβασμιώτατος τούς ἐπήνεσε γιά τό ἔργο τό ὁποῖο ἐπιτελοῦν στήν πόλη μας, ἐξέφρασε τήν εὐγνωμοσύνη του γιά τήν προσφορά τους, εὐχήθηκε κατάλληλα καί διαβεβαίωσε γιά τήν ἄριστη συνεργασία πού ὑπάρχει μεταξύ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως καί τοῦ Κέντρου Ὑγείας, ὡς καί τῶν ἰατρῶν τῆς πόλεώς μας στό θέμα τῆς ὑγείας, σωματικῆς καί ψυχικῆς, τῶν ἀνθρώπων. Πάντοτε ὑπάρχει ἀπόλυτη συνεργασία μεταξύ τῶν ἀληθινῶν ἰατρῶν καί τῶν πραγματικῶν θεολόγων, οἱ ὁποῖοι γνωρίζουν τά ὅριά τους καί δέν συγχέουν τίς ἁρμοδιότητές τους.
Τά λείψανα πού ἐτέθησαν σέ προσκύνηση προσφέρθηκαν τοῦ μέν ἁγίου Λουκᾶ ἀπό τόν Σεβασμιώτατο, στόν ὁποῖο τά εἶχε δωρίσει ὁ Μητροπολίτης Συμφερουπόλεως κατά τήν συμμετοχή του στήν Συμφερούπολη σέ ἕνα ἐπιστημονικό ἰατρικό Συνέδριο, τοῦ δέ ἁγίου Ἰουστίνου ἀπό τόν Ἱεροκήρυκα Ἀρχιμ. π. Εἰρηναῖο Κουτσογιάννη, ὁ ὁποῖος παρευρέθηκε στήν ἀκολουθία τῆς ἀνακομιδῆς τῶν λειψάνων του καί τοῦ δόθηκε ὡς εὐλογία ἕνα τεμάχιο ἱεροῦ λειψάνου του.
Ὅπως εἶπε ὁ Σεβασμιώτατος, τά ἱερά λείψανα τῶν ἁγίων βοηθοῦν στήν πνευματική ὑγεία τῶν ἀνθρώπων καί μερικές φορές ἀνάλογα μέ τήν πίστη τῶν ἀνθρώπων καί τήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ κάνουν θαύματα. Τά δέ φάρμακα καί τά ἐμβόλια βοηθοῦν στήν σωματική ὑγεία τῶν ἀνθρώπων, μέσα ἀπό τίς προσπάθειες τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης.