24 °C Athens, GR
25/05/2025

Τελευταια Νέα
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής: Αδελφοκτόνος παροξυσμός ο πόλεμος στην Ουκρανία Ρώμη: Χιλιάδες Ρωμαιοκαθολικών πιστών και εκπροσώπων κρατών στο τελευταίο αντίο του Ποντίφικα Φραγκίσκου στο Βατικανό (Εικόνες) Παράταση δηλώσεων καθαρισμού οικοπεδικών και ακάλυπτων χώρων Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης: «’Εχουμε αποκλίνει από την γνήσια και αληθινή πίστη μας, το περιεχόμενό της το ουσιαστικό» ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λαμπρός εσπερινός για την Ζωοδόχο Πηγή στον Άλιμο Πέθανε ο γνωστός δικηγόρος, Αλέξης Κούγιας σε ηλικία 74 χρόνων Οικουμενικός: Είναι απαράδεκτο να εξακολουθούμε σήμερα να ζούμε με φανατισμούς, μικροψυχία και προκαταλήψεις Ο Οικουμενικός Πατριάρχης εξέφρασε την ελπίδα του για επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης Απόψεις: Με σύστημα κερδοφορίας μεταναστευτικής βίζας στην ΕΕ θα έρθει ελπίδα σε ξένους που πιθανόν να πνιγούν στα νερά της Μεσογείου Απόψεις: Ρωσίδα κατάσκοπος δήλωνε στο Ληξιαρχείο ότι ήθελε την ίδια ώρα που μητέρες και παιδιά πληρώνουν έως και 8500€ 5 Χρόνια ADOLOGALA.GR – 5 Χρόνια Ειδήσεις από την Εκκλησία και τον Κόσμο Συλλυπητήρια του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων για την εκδημία του πρώην υπουργού Χρήστου Ροκόφυλλου Ο αμερικανικός γίγαντας της μπανάνας Chiquita απολύει χιλιάδες ανθρώπους λόγω απεργίας στον Παναμά Συναυλία αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό λαό στο Σύνταγμα Κάννες: Ο Ιρανός Τζαφάρ Παναχί απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία “Ένα απλό ατύχημα” Κυριακή του Τυφλού Προσκυνηματική επίσκεψη Ρουμάνων μοναχών στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας Ουκρανία και Ρωσία αντάλλαξαν σήμερα 307 αιχμαλώτους πολέμου Αθήνα – Υμηττός: Εξαρθρώθηκε εγκληματική οργάνωση που απήγαγε χρυσοχόο – Ο επιχειρηματίας κατάφερε να διαφύγει Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Ν. Χριστοδουλίδης δέχθηκε την Προσωπική Απεσταλμένη του ΓΓ των ΗΕ για το Κυπριακό

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Εμείς συνεχίζουμε να αγκαλιάζουμε όλους, εχθρούς και φίλους, με την αγάπη μας, και την προσευχή μας

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Εμείς συνεχίζουμε να αγκαλιάζουμε όλους, εχθρούς και φίλους, με την αγάπη μας, και την προσευχή μας

Δημοσιεύθηκε: Τετάρτη 12 / 8 / 2020 , 12:02 από

Φωτογραφία Νίκος Μαγγίνας / Οικουμενικό Πατριαρχείο

Η Α.Θ.Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, το απόγευμα της Κυριακής, 9 Αυγούστου 2020, χοροστάτησε στον Ι.Ναό Παναγίας Κουμαριώτισσας, της Κοινότητας Νεοχωρίου, κατά την Ακολουθία του Παρακλητικού Κανόνος προς την Υπεραγία Θεοτόκο. Παρέστησαν συμπροσευχόμενοι ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Αβύδου κ. Κύριλλος, η Πρόξενος της Ελλάδος στην Πόλη κ. Δανάη Βασιλάκη και πλήθος πιστών.

Στην ομιλία του, ο Παναγιώτατος, εξέφρασε την χαρά του που βρέθηκε στο αρχοντικό Νιχώρι του Βοσπόρου για να συναντηθεί και να συμπροσευχηθεί με τα μέλη της Κοινότητας. 

“Αυτές οι Παρακλήσεις του Δεκαπενταυγούστου είναι μία ευλογημένη κατά πάντα περίοδος του λειτουργικού έτους και την περιμένουμε εμείς οι Ρωμηοί Ορθόδοξοι με ιδιαίτερη νοσταλγία και προσμονή διότι μας δίδει την ευκαιρία να εκφράσουμε προς την ιερά μορφή της Παναγίας την ευγνωμοσύνη μας διότι έφερε τον Σωτήρα του κόσμου επί της γης. Αλλά είναι και η ευκαιρία να συναντώμεθα και να κοιταζόμαστε εις τα μάτια, όπως έλεγε και ο μεγάλος προκάτοχός μου Πατριάρχης Αθηναγόρας. Και αυτό το κοίταγμα εις τα μάτια έστω και σιωπηλά, χωρίς λόγια, σημαίνει πάρα πολλά. Ενισχύει τους δεσμούς που υπάρχουν – και πρέπει να υπάρχουν  – μεταξύ μας, διότι αποτελούμε μία μεγάλη οικογένεια και είμεθα αδελφοί μεταξύ μας”. 

Με αφορμή τον 142ο ψαλμό, που ανέγνωσε στην αρχή της Παρακλήσεως, και σε κάποιο σημείο του αναφέρει, “καὶ ἐν τῷ ἐλέει σου ἐξολοθρεύσεις τοὺς ἐχθρούς μου”, ο Πατριάρχης είπε:

“Είναι ένα κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης, ένα κείμενο του Προφητάνακτος Δαβίδ, όπως είναι όλοι οι ψαλμοί. Εαν ήταν ένα κείμενο της Καινής Διαθήκης δεν θα υπήρχε αυτή η έκφρασις, η ευχή και η προσευχή προς τον Κύριον να εξολοθρεύσει τους εχθρούς μας, διότι μετά τον Νόμον της Παλαιάς Διαθήκης ήλθε η χάρις της Καινής Διαθήκης. Και μέσα στο πλαίσιο της χάριτος της Καινής Διαθήκης εμείς είμεθα πιστοί του Χριστού, ο οποίος μας είπε να αγαπούμε τους εχθρούς μας και όχι να ευχόμεθα για την εξολόθρευσή τους. Έχουμε εχθρούς, δεν είναι ότι δεν έχουμε, και πολλούς μάλιστα. Ακόμη μόλις προ ημερών ο άγιος Δράμας, ομίλησε για τους – δεν θα έλεγα για τους εχθρούς, αλλά για τα αγνώμονα τέκνα της Μητρός Εκκλησίας, και ήθελε να πει ότι οι εχθροί δεν ειναι μόνον αυτοί οι δεδηλωμένοι τους οποίους ξέρουμε ότι είναι εχθροί μας, αλλά είναι και οι ευεργετηθέντες από το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, τα έκγονά του, τα πνευματικά του έκγονα, τα οποία “εκίνησαν την πτέρναν, κατά του ευεργέτου”. Λοιπόν, έχουμε και αγνώμονα τέκνα, αλλά τους αγκαλιάζουμε όλους με αγάπη. Ξέρετε ότι εξ αφορμής του Ουκρανικού Αυτοκεφάλου το Πατριαρχείο της Μόσχας διέκοψε την κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, δηλαδή με την Μητέρα του Εκκλησία. Όμως το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν διέκοψε την κοινωνία με την Εκκλησία της Ρωσίας. Ακόμα σήμερα το πρωί χοροστατώντας στον Άγιο Παντελεήμονα, στον Γαλατά, μνημονεύσαμε τον Πατριάρχη Κύριλλο της Μόσχας. Εμείς συνεχίζουμε να αγκαλιάζουμε όλους, εχθρούς και φίλους, με την αγάπη μας και με την προσευχή μας και με την κατανόησή μας. Και με την ευχή να γίνουν καλύτεροι, όχι μόνον απέναντί μας, αλλά απέναντι του εαυτού τους, διότι αυτός που δεν έχει αγαθά αισθήματα, αυτός που πολεμάει τους άλλους, αυτός δεν έχει ποτέ γαλήνη και ηρεμία μέσα στην ψυχή του, και είναι διαρκώς ένας δυστυχής άνθρωπος”.

Ο Πατριάρχης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο συνεχές ενδιαφέρον της Μητρός Εκκλησίας για το άμεσο ποίμνιό της στην Πόλη, και για τη μέριμνά της προς κάθε πιστό, ανεξαρτήτως της εθνικής του καταγωγής. Όπως είπε, το Πατριαρχείο φροντίζει για την εξυπηρέτηση των λατρευτικών αναγκών και την πνευματική στήριξη των Ρουμάνων, Ουκρανών, Ρώσων, Μολδαβών, Γκαγκαούζων και, πιο πρόσφατα, των Γεωργιανών, Χριστιανών Ορθοδόξων πιστών, που ήρθαν ως μετανάστες και διαβιούν πλέον μόνιμα στην Πόλη, αποτελώντας ποίμνιο της Μητρός Εκκλησίας. 

Ολοκληρώνοντας την ομιλία του εξέφρασε την ευαρέσκειά του προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ. Ειρηναίο, Επόπτη της Περιφερείας Βοσπόρου, στον Ιερατικώς Προϊστάμενο της Κοινότητας, Αρχιμ. Αγαθάγγελο, Αρχειοφύλακα των Πατριαρχείων, ο οποίος τέλεσε και την Ακολουθία, και προς τον Άρχοντα Μ. Χαρτοφύλακα κ. Παντελεήμονα Βίγκα, Πρόεδρο της Εφοροεπιτροπής του Ι.Ν. Παναγίας Κουμαριώτισσας, για το έργο που πραγματοποιούν, αλλά και για τις πολιτιστικές δράσεις που διοργανώνουν κάθε χρόνο στην Κοινότητα. 

Προηγουμένως, τον Παναγιώτατο καλωσόρισε με εγκάρδιους λόγους ο Σεβ. Μητροπολίτης Μυριοφύτου και Περιστάσεως, ο οποίος τον ευχαρίστησε που ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Κοινότητας να έλθει στο αρχοντικό Νιχώρι. Ο Μητροπολίτης κ. Ειρηναίος υπενθύμισε ότι σε αυτό, το πιο όμορφο χωριό του Βοσπόρου, επέλεξε να παραμείνει για περίπου τρία χρόνια, στον πηγαιμό για την δική του Ιθάκη, ο Αλεξανδρινός και ταυτόχρονα Νιχωρίτης ποιητής Κωνσταντίνος Καβαφης, ο οποίος σε ποίημά του αναφέρει ότι οι Παρακλήσεις στην Παναγία έχουν άλλη χάρη στο Νιχώρι. Σε άλλο σημείο της προσφωνήσεώς του αναφέρθηκε στα “Θεοτόκεια”, που, όπως είπε, είναι ένα φεστιβάλ προσανατολισμένο στην ανάδειξη της ιστορίας του πολιτισμού και της σύγχρονης παρουσίας της Ρωμαίηκης Κοινότητας στην Κωνσταντινούπολη, η οποία ζει επί αιώνες στο πολύχρωμο ψηφιδωτό αυτής της Μεγαλούπολης.

Ακολούθως μίλησε ο Πρόεδρος της Εκκλησιαστικής Επιτροπής, κ.Παντελεήμων Βίγκας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Πατριάρχη για την παρουσία του στο Ναό και για όλη την στήριξη που προσφέρει στην Κοινότητα του Νεοχωρίου, αλλά και σε όλη τη Ρωμηοσύνη. “Σας ευχαριστούμε, Πάτερ και Δέσποτα, για αυτήν την ακλόνητη πίστη Σας προς τη Ρωμιοσύνη, για το παρόν και το μέλλον της σε αυτούς τους τόπους, όπου και πάλι διανύουμε μέρες ανήσυχες και κάποτε ταραγμένες. Αυτή υπήρξε η πορεία του Γένους, καθώς επίσης και του επικεφαλής αυτού. Άλλοτε μέρες τιμής, δόξας, χαράς, ανάπτυξης και άλλοτε μέρες δύσκολες, μέρες αδικίας, στοχοποίησης, επιθέσεων και συρρίκνωσης”, είπε ο κ.Βίγκας και εξέφρασε την πεποίθησή του πως παρά την Πανδημία και τις όποιες άλλες δοκιμασίες “θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για την ορθολογική αναδιοργάνωση των δομών, την ενσωμάτωση νέων στελεχών, τον δυναμικό και επιμορφωτικό διάλογο με την ευρύτερη κοινωνία, την στήριξη των νέων μας για μία ανανεωμένη κοινωνία, η οποία αντιλαμβάνεται περισσότερο τις προκλήσεις και αλλαγές της εποχής και την υποστήριξη των προσπαθειών που θα προβάλλουν τον πολιτισμό μας και θα δημιουργούν φίλους και υποστηρικτές”. 

Στη συνέχεια, κατόπιν προτροπής του Παναγιωτάτου, μίλησε ο Θεοφιλ. Επίσκοπος Αβύδου, νεοκλεγείς Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος αναφέρθηκε στο πρόσωπο της Θεοτόκου μέσα από την Πατερική και Συνοδική παράδοση και την θέση της στην σωτηριολογία της Εκκλησίας.

Τέλος, μίλησε η κυρία Serpil Fidanboy, εκ μέρους όλων όσοι διδάσκονται, με πρωτοβουλία που έλαβε τον τελευταίο χρόνο η Κοινότητα, την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα. “Μαθαίνοντας την ελληνική γλώσσα συγχρόνως μας βοηθάει να γνωρίσουμε της ιστορία της πόλης και τους Ρωμηούς γείτονές μας”, είπε η κ. Fidanboy, η οποία ευχαρίστησε τον π. Αγαθάγγελο και τον κ. Βίγκα για όλη την βοήθειά τους.

Αμέσως μετά ο Παναγιώτατος και οι εκκλησιασθέντες παρακολούθησαν την ομιλία της Καθηγήτριας Δρ. Asnu Bilban Yalçın, Προέδρου του Τμήματος Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Πόλεως, με θέμα “Μία Πόλη-Κράτος – Μία Πόλη με Μεγάλο Πολιτιστικό Αποτύπωμα: Κατανοώντας το Βυζάντιο μέσα από τον Πολιτισμό και την Τέχνη”, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κοινοτική αίθουσα, στο πλαίσιο των φετεινών – τρίτων κατά σειρά – πολιτιστικών εκδηλώσεων “Θεοτόκεια”.

  • Source: Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Εμείς συνεχίζουμε να αγκαλιάζουμε όλους, εχθρούς και φίλους, με την αγάπη μας, και την προσευχή μας

Σχετικά Άρθρα

Διαβάστε πιο κάτω την Ομιλία του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Πάφου κ. Γεωργίου κατά το Αρχιερατικό Συλλείτουργο για την εορτή του Αποστόλου Βαρνάβα… ΟΜΙΛΙΑ κατά το συλλείτουργο για την εορτή του Αποστόλου Βαρνάβα. Του Μητροπολίτου Πάφου Γεωργίου Ανάμεικτα τα αισθήματά μας, κατά την εύσημη για την Εκκλησία μας αυτή μέρα στον νεόδμητο και περικαλλή αυτόν ναό που η αγάπη του Μακαριωτάτου ανήγειρε προς τιμή του Ιδρυτού και προστάτου της Εκκλησίας μας. Η καρδιά μας θέλει να σκιρτήσει από αγαλλίαση στη μνήμη του «εν Χριστώ Ιησού, διά του Ευαγγελίου, ημάς γεννήσαντος». Επιθυμεί να επισκοπήσει μέσα στους αιώνες, που πέρασαν, την καρποφορία του αμπελώνος του Κυρίου τον οποίον ο κλεινός Βαρνάβας μετά του Παύλου εφύτευσαν. Να δοξάσει τον Θεό γιατί την πίστη που παρέλαβε από τους αποστόλους, την διεφύλαξε ανόθευτη και αλώβητη για δυο χιλιάδες χρόνια. Ζητεί να «πετάσει τας όψεις ομού και τας αισθήσεις, επί τους ουρανούς». Να συναντήσει πνεύματα και ψυχάς δικαίων, οι οποίοι «ταις των δακρύων αυτών ροαίς και τοις εκ βάθους στεναγμοίς» εκαλλιέργησαν πνευματικά τη γη της πατρίδας μας. Να διαλεχθεί με τον Άγιο Σπυρίδωνα, τον Άγιο Επιφάνιο, τον Άγιο Νεόφυτο, και να συνευφρανθεί μαζί τους. Θέλει ελεύθερα να πορευθεί στη Σαλαμίνα, να κυκλώσει τον τάφον εκείνον που ’γινε για μας «τάφος ζωαρχίας» και για την Εκκλησία μας αιτία «βασιλείων δωρεών και αυτεξουσίων γνωρισμάτων». Προσγειώνεται όμως από την θλιβερή πραγματικότητα. Τον τάφον εκείνον «κυκλούσι κύνες πολλοί». Στην αγαλλίασή μας αντιπαραβάλλονται οι οιμωγές από την κατεχόμενη γη μας, ο θρήνος των προγόνων μας, η αγωνία για το μέλλον. Παρά τη συναισθηματική φόρτιση όλων, αισθάνομαι Μακαριώτατε, Σεβασμιώτατε Άγιε Δέρκων, Άγιοι αδελφοί και λαέ του Θεού περιούσιε, επιτακτική την ανάγκη να προσπαθήσω να αρθρώσω κατάλληλο για την περίσταση λόγο. Και αντί άλλου κηρύγματος θα επιχειρήσω μιαν κατάδυση στις Χριστιανικές μας απαρχές γύρω από το πρόσωπο του Αποστόλου Βαρνάβα που τιμούμε σήμερα. Η Κύπρος ανέδειξε κατά καιρούς πολλές σπουδαίες προσωπικότητες. Τον Ευαγόρα, τον Ονήσιλο, τον Ζήνωνα τον Κιτιέα, τον Άγιο Σπυρίδωνα, πρόσφατα τον Εθνάρχη Μακάριο κι άλλους πολλούς. Ο Απόστολος Βαρνάβας, όμως, διαφέρει απ’ όλους αυτούς. Και θα διαφέρει και θα υπερέχει από όλους όσους θα γεννηθούν και θα δράσουν στον τόπο μας και μελλοντικά, για τρεις κυρίως λόγους: Πρώτα για τις πολλές του αρετές. Τα πολλά σε αριθμό και μοναδικά σε ποιότητα προσόντα και προτερήματά του. «Ανήρ αγαθός και πλήρης πνεύματος αγίου και πίστεως» ανεδείχθη «των εβδομήκοντα πρώτος» και «των δώδεκα ισοστάσιος». Η σοβαρότητά του και η ευρεία μόρφωση που απέκτησε κοντά στον περίφημο Γαμαλιήλ, τον ανέδειξαν πολύ ενωρίς σε ηγετική φυσιογνωμία ανάμεσα στους αποστόλους. Την πολυσχιδή δράση του στην Αντιόχεια και τα Ιεροσόλυμα την παρακολουθήσαμε από τις Πράξεις των Αποστόλων, όπως μας την εξιστόρησαν τα αποστολικά αναγνώσματα των τελευταίων Κυριακών. Αυτόν στέλλουν οι Απόστολοι ως αντιπρόσωπό τους, όταν πληροφορήθηκαν ότι «άνδρες Κύπριοι και Κυρηναίοι εισελθόντες εις Αντιόχειαν ελάλουν προς τους ελληνιστάς ευαγγελιζόμενοι τον Κύριον Ιησούν». Κι η ηγετική του θέση στην πρώτη Εκκλησία συνέτεινε στην αποδοχή του Παύλου από τους άλλους αποστόλους. Πέραν από τη σοβαρότητα, διέθετε και ευρύτητα πνεύματος, ο Βαρνάβας. Απόδειξη η στάση του στην Αποστολική Σύνοδο, όπου αντετάχθη σθεναρά στην επιβολή στους εξ εθνών Χριστιανούς της τήρησης του Μωσαϊκού Νόμου. «Αντί γνόφου και νεφέλης, την γλωσσοπυρσόμορφον του Πνεύματος χάριν δεξάμενος», κατά την υμνολογία μας, κατενόησε την παγκοσμιότητα της «εν Χριστώ» σωτηρίας και αντελήφθη ότι η χάρις του σταυρού δεν είχε ανάγκη των τύπων και των σκιών του Νόμου. Ταπεινός το φρόνημα, είχε συναίσθηση των ορίων του· μπορούσε να αξιολογήσει τις δυνατότητές του. Παρόλο ότι αυτός εισήγαγε τον Παύλο στη χορεία των αποστόλων, παρόλο που αυτός ηγήθηκε της πρώτης περιοδείας, δεν διστάζει, να προβάλει τον Παύλο και να υποχωρήσει μπροστά στην ηγετική φυσιογνωμία του. Δεν θεωρεί τον εαυτό του θιγμένο, αλλ’ αντίθετα νιώθει ικανοποιημένος, ξέροντας ότι ο σκοπός του Ευαγγελίου θα προωθείτο καλύτερα με τον Παύλο. Κοσμημένος με τις αρετές της ελεημοσύνης και της αγάπης προς τον πλησίον, εφάρμοσε, πρώτος αυτός, την κοινοκτημοσύνη στον Χριστιανισμό. Ήταν ο πρώτος που έχοντας ένα κτήμα, όπως μας πληροφορούν οι Πράξεις των Αποστόλων, το πώλησε και διέθεσε τα χρήματα για την όλη χριστιανική αδελφότητα. Η όλη φιλεύσπλαχνη στάση του, οδήγησε στην αντικατάσταση του ονόματός του Ιωσής με την προσωνυμία Βαρνάβας, που σημαίνει υιός παρακλήσεως, γιος της ευσπλαχνίας και του ελέους. Και για ένα δεύτερο λόγο αποδεικνύεται μοναδική προσωπικότητα για την Κύπρο ο Απόστολος Βαρνάβας. Για την ώρα της εμφάνισής του στο προσκήνιο της Ιστορίας τη συμβολή του στη μεταστροφή των Κυπρίων στον Χριστιανισμό. Παρουσιάστηκε την ώρα που η Κύπρος θα ’πρεπε να τοποθετηθεί θετικά ή αρνητικά απέναντι στην κλήση του Ευαγγελίου. Κι ήταν μεγάλη η συμβολή του στην επιλογή του Χριστιανισμού εκ μέρους των προγόνων μας και στην εγκατάλειψη της ειδωλολατρίας, όσο ελκυστικές κι αν ήταν οι τελετές κι οι παραδόσεις της. Το έργο του πήρε διαστάσεις που ξεπέρασαν τα όρια της πατρίδας μας. Η νέα θρησκεία έγινε η πραγματική σχεδία του βίου μας, που διεφύλαξε και διέσωσε τόσο εμάς τους ιδίους όσο και τη γλώσσα και τη Γραμματεία μας. Η σημασία εκείνης της επίσκεψης, δεν ήταν καθοριστική μόνο για τους Έλληνες της Κύπρου. Ήταν και παραμένει μεγάλη για όλη την Εκκλησία, για ολόκληρο τον κόσμο. Με την επίσκεψη στην Κύπρο επισημοποιήθηκε το άνοιγμα της Εκκλησίας προς τα έθνη. Μέχρι τότε η Εκκλησία δεν είχε ακόμα διαφοροποιηθεί πλήρως από τη Συναγωγή. Η επίσκεψη και το κήρυγμά τους εδώ, σηματοδοτούν την έξοδο του Χριστιανισμού από την Παλαιστίνη και συμβάλλουν αποφασιστικά στην ανέλιξη του σχεδίου της Θείας οικονομίας, ως πορείας ζωής για όλη την ανθρωπότητα, από τα Ιεροσόλυμα «έως εσχάτου της γης». Είναι η αρχή για την πρόσληψη στο σώμα της Εκκλησίας και των εθνικών. Μα κι ένας τρίτος λόγος καθιστά τον Βαρνάβα προσωπικότητα ανεπανάληπτη για την Κύπρο. Το κήρυγμά του, η όλη δράση του εδώ και ο μαρτυρικός του θάνατος κατέστησαν την Εκκλησία μας Αποστολική και συνετέλεσαν ώστε αυτή να αναγνωρισθεί πολύ ενωρίς, ως Αυτοκέφαλος. Κι αργότερα η εύρεση του λειψάνου του κι η μεταφορά του στην Κωνσταντινούπολη έγινε αιτία να δοθούν στον προκαθήμενό μας αυτοκρατορικά προνόμια, μοναδικά σ’ όλο τον Χριστιανισμό. Το αυτοκέφαλο είναι προνόμιο «τιμαλφές και περισπούδαστον», που δίνει σ’ εμάς όλους, τους Ορθόδοξους κατοίκους της Κύπρου, τη μεγαλύτερη τιμή που μπορεί να υπάρξει. Το ότι η Εκκλησία μας είναι αυτοκέφαλη δεν σημαίνει απλώς ότι διοικεί τα του οίκου της και επιλύει τα προβλήματά της χωρίς αναφορά σε άλλην Εκκλησία. Αυτό δεν θα ’ταν και τόσο σπουδαίο. Η σημασία του Αυτοκεφάλου έγκειται στο ότι η Εκκλησία της Κύπρου ετέθη στο πλευρό μεγάλων αποστολικών Εκκλησιών, όπως της Ρώμης, που ήταν τότε Ορθόδοξη, της Κωνσταντινουπόλεως, της Αλεξανδρείας, της Αντιοχείας και των Ιεροσολύμων, ως αδελφή τους, ισότιμη και ισόψηφη. Κι ακόμα επιφορτίστηκε με την ίδια, όπως κι εκείνες, μέγιστη και τιμητικότατη ευθύνη να διαφυλάττει σώα και ανόθευτη την εξ αποκαλύψεως δοθείσα και δι’ αποφάσεων θεοπνεύστων πατέρων κατοχυρωθείσαν αλήθεια. Μεγάλη όντως η τιμή, της οποίας η Εκκλησία μας εφάνη ανά τους αιώνες αξία. Το μαρτυρούν οι αιώνες που πέρασαν. Το κηρύσσουν οι υπέρ της Ορθοδοξίας και της Χριστιανικής πίστεως πολλοί και σκληροί αγώνες της. Το διαλαλεί η αγιότητα του βίου που επέδειξε, τα πλήθη των αγίων που ανέδειξε και που προσέδωσαν στην Κύπρο την προσωνυμία «αγία νήσος». Το διαλαλούν οι εκατόμβες των θυμάτων της, το εκχυθέν αίμα, το μαρτύριο των προκαθημένων της: Από το λιθοβολισμό του Βαρνάβα μέχρι τον απαγχονισμό του Κυπριανού και την εξορία του Μακαρίου. Το διαλαλούν όλες οι εκφάνσεις του θρησκευτικού και εκκλησιαστικού μας βίου. Η Εκκλησία της Κύπρου ταυτίστηκε με το ποίμνιό της. Πορεύτηκε μαζί του σε εξορίες. Το στήριξε σε καιρούς δύσκολους. Διεφύλαξε την εθνική του συνείδηση σε εγρήγορση, ηγήθηκε του υπέρ ελευθερίας αγώνα του. Οι διαπιστώσεις μας για την πορεία της Εκκλησίας μας στους είκοσι αιώνες που πέρασαν, μιαν πορεία αγώνων και θυσιών, χωρίς όμως εκπτώσεις στην πίστη, είναι φυσικό να μας προκαλούν ικανοποίηση, να μας γεμίζουν με περηφάνια. Τονίζουν όμως ταυτόχρονα το χρέος και την ευθύνη μας. Η Σαλαμίνα, ο χώρος της αποβίβασης του Βαρνάβα και του Παύλου στην Κύπρο, είναι σήμερα απροσπέλαστη σ’ όσους, διατηρώντας την εθνική αξιοπρέπεια, δεν θέλουν να κλίνουν γόνυ στην κατοχή. Ο τάφος του Αποστόλου Βαρνάβα βεβηλώνεται από τους Αγαρηνούς. Σ’ ένα σημαντικό μέρος της πατρίδας μας οι ύμνοι προς τον αληθινό Θεό, εδώ και 48 χρόνια κατέπαυσαν. Ναοί και μοναστήρια μας καταστρέφονται σε μιαν προσπάθεια εξάλειψης του Χριστιανικού και Ελληνικού μας παρελθόντος. Και το χειρότερο· οι σταδιακές υποχωρήσεις της πλευράς μας, σε μιαν προσπάθεια επίλυσης του προβλήματός μας, άμβλυναν, σε πολλούς από μας, το εθνικό αισθητήριο. Η καθημερινή βίωση της κατοχής οδήγησε πολλούς στον ραγιαδισμό. Η όρασή τους αμβλύνθηκε. Η συνείδησή τους, ενώ στην αρχή διαμαρτυρόταν για πολλά πράγματα, σιγά – σιγά σίγησε επικίνδυνα, η αμυντική θωράκιση εγκαταλείφθηκε. Ίσως δεν συνειδητοποιήσαμε τον θανάσιμο κίνδυνο που διατρέχουμε. Η Κύπρος έζησε τους περισσότερους αιώνες της ιστορίας της κάτω από ξένη κυριαρχία. Πρώτη φορά, όμως, βρίσκεται αντιμέτωπη με τέτοιο ανελέητο εθνικό ξεκαθάρισμα και τέτοιο βάρβαρο εποικισμό, αντίθετο με κάθε έννοια δικαίου, που διενεργεί σήμερα η Τουρκία. Ο αγώνας μας προδιαγράφηκε από την αρχή δύσκολος και μακροχρόνιος. Και θα πρέπει να προετοιμαστούμε για να μην κουραστούμε και να μην αποκάμουμε. Για να μη γινόμαστε, έστω και άθελά μας, όργανα στα χέρια του κατακτητή. Οι συνεχείς υποχωρήσεις, πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε, δεν εξευμενίζουν τον κατακτητή. Ούτε και τον οδηγούν σε συμβιβασμό. Όσο ο αδύνατος υποχωρεί, τόσο ο δυνατός, που δεν διέπεται από ηθικές αρχές και για τον οποίο νόμος είναι η δύναμή του, προβάλλει νέες αξιώσεις. Το έχουμε ήδη διαπιστώσει. Κάθε υποχώρησή μας μετακινεί απλώς το σημείο εκκίνησης νέων πιέσεων προς την πλευρά μας. Θα πρέπει, ως εκ τούτου, να εδράσουμε τον αγώνα μας αμετακίνητα σε αδιαμφισβήτητες θέσεις αρχών, που είναι σήμερα παγκοσμίως αποδεκτές, για να ’ναι η κατοχική δύναμη αναπολόγητη απέναντι στους τρίτους. Αν χωρίς παλινδρομήσεις και αμφιταλαντεύσεις εμμείνουμε ανυποχώρητα στην αξίωσή μας για εφαρμογή των αρχών του διεθνούς δικαίου και του Ευρωπαϊκού κεκτημένου για τον λαό μας, θα πετύχουμε στους στόχους μας. Δεν μπορούν οι άλλοι λαοί να αρνηθούν για μας εκείνα που επιδιώκουν για τον εαυτό τους. Όταν εμείς νοθεύουμε τον αγώνα μας με απαράδεκτους συμβιβασμούς, θα έλθουν οι άλλοι να επιμείνουν για μας; Καιρός λοιπόν να ανανήψουμε. Ανασκοπώντας τους είκοσι αιώνες του Χριστιανικού μας βίου και τους τριάντα πέντε τόσους της Ελληνικής παρουσίας μας στη γη τούτη των πατέρων μας, θα πρέπει να οπλιζόμαστε με θάρρος και υπομονή. Έχουμε την πεποίθηση ότι ο Θεός, με τις πρεσβείες των Αποστόλων μας, του Βαρνάβα και του Παύλου, θα ευλογήσει τις προσπάθειές μας. Φτάνει κι εμείς να μη λιποψυχήσουμε, όσο μακρύς κι όσο δύσκολος κι αν είναι ο δρόμος. Μια πρόσκαιρη αποτυχία ή δυσκολία, δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει. Έτσι γράφεται η Ιστορία μας. Όχι μόνον με τρόπαια και θριάμβους αλλά και με θυσίες. Κι αν σεμνυνόμαστε για τα τρόπαια του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας, είμαστε εξ ίσου περήφανοι και για τη θυσία των τριακοσίων του Λεωνίδα στις Θερμοπύλες και για τη θυσία Αυξεντίου στον Μαχαιρά. Υπάρχουν πτώσεις που αξίζουν όσο και η Ανάσταση. Γιατί εμπνέουν νέους αγώνες και οδηγούν σε μεγαλύτερες νίκες. Δεν μπορέσαμε, Άγιε ένδοξε Απόστολε Βαρνάβα, ούτε και φέτος να ’ρθουμε στο μοναστήρι σου και να τελέσουμε εκεί τη συνοδική μας λειτουργία. Υποσχόμαστε όμως να μην υποστείλουμε τη σημαία του ωραίου αγώνα. Κι είμαστε σίγουροι πως σύντομα θα έρθουμε εκεί, όχι με αλλοιωμένες τις όψεις, με κυρτωμένα από την ντροπή τα σώματα, αλλά ελεύθεροι και περήφανοι. Για να δώσουμε τη μαρτυρία, αλλά και την υπόσχεσή μας πως η Εκκλησία, που φύτευσες με το κήρυγμα και πότισες με το αίμα σου, θα εξακολουθήσει να πορεύεται στον δρόμο που της χάραξες, μέχρι τη συντέλεια των αιώνων.

Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον Ι.Ν. του Αποστόλου Βαρνάβα για την εορτή του Ιδρυτή & Προστάτη της Εκκλησίας της Κύπρου

Δημοσιεύθηκε: Παρασκευή 10 / 6 / 2022 , 18:36 από news_room Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον Ι.Ν. του Αποστόλου Βαρνάβα για την εορτή του Ιδρυτή & Προστάτη της Εκκλησίας της Κύπρου Την Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2022, επ ‘ ευκαιρία της εκ μεταθέσεως εορτής του αγίου ενδόξου γενναιομάρτυρος και πανευφήμου Αποστόλου Βαρνάβα, ιδρυτού και προστάτου της Αγιωτάτης Εκκλησίας […]

Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Δεν μας αφήνουν να χαρούμε τη λειτουργία στην Παναγία Σουμελά

Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Δεν μας αφήνουν να χαρούμε τη λειτουργία στην Παναγία Σουμελά

Δημοσιεύθηκε: Παρασκευή 11 / 8 / 2023 , 14:08 από news_room Τελευταία τροποποίηση του Άρθρου 11 Αυγούστου 2023 – 21:32 Ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφορικά με τις αδικίες που δέχεται το Πατριαρχείο, αλλά και όσων τον μιλούν για παραβίαση της συνθήκης Λωζάννης εξαιτίας της λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο. Σύμφωνα με […]